lördag 28 januari 2012

Salve


Mitt namn är Octavianus här är ett meddelande till er skrivet med min morbrors chiffer:

PLQPRUEURUMYOLYVFDHVDUEOHZPCUGDGDZIOHUDLVHQDXHQEODDZEUYXYVRFKFDVVLYVMDJBUZGHPDNXHQHIXHUPLQPRUEURURFKGHODUGHQPHGDQXRQLYVRFKOBSLGYVVRPZDUPLQPRUEURUVQBUPDVXHPBQLHQDQGUDXULYPZLUDXDQXRQLYVKMBOSXHPLJDXXEHVHJUDFDVVLYVRFKEUYXYVZLGHXXVODJLILOLSSDQXRQLYVPXÄUQYCVXUDURPDUULNHXICUDXXZAUXICUEYQGVNYOOHVXBUNDVJLIXHMDJERUXPLQVÄVXHURFXDZLDPHGDQXRQLYVQYEHIQQHUVLJDQXRQLYVLHJÄSXHQPHGGHQVNCQDNOHRSDXUDVRPKDUHQVRQPHGMYOLYVFDHVDUDQXRQLYVPLVVNCXHUVLXXYSSGUDJVXUYQXDULPLQVÄVXHURFKURPVEBVXDMDJZLOOLQXHGCGDDQXRQLYVPHQMDJPAVXHIAERUXKRQRPIUAQPDNXHQJYGDUQDJHUPLJLQJDXHFNHQNKYUMDJVNDJAXLOOZBJDPLQCZHUVXHSUBVXEHUBXXDGHDXXQLNDQVHLQLIUDPXLGHQNDQQLJHPLJXHFNHQRFKICUNODUDKYUMDJVNDJCUDICUDXXIAERUXDQXRQLYVRFKVNDSDIUHGLURPDUULNHX

Tack på förhand
Octavianus

16 kommentarer:

  1. OJ ! Vad händer nu....

    Reneé

    SvaraRadera
  2. Hej på er!! Tänkte gå in och kolla vad ni har för er!Men möts av något mystiskt!!Behöver ni hjälp ? Ni vet vart jag bor!! Annika

    SvaraRadera
  3. Hej!Tänkte gå in och kolla vad ni har för er och möts av detta meddelande!!Behöver ni hjälp så vet ni var jag bor!! Annika

    SvaraRadera
  4. Oj oj, detta måste vara något för 6-8:an att lösa då de är experter på forntida högulturer så som tex Romarriket.......
    Detta ska jag sätta i händerna på dem. Mamma Renée och mommo Annika ni kan vara lugna era barn och barnbarn ska nog lösa detta annars kallar vi på er hjälp. Fröken Anna

    SvaraRadera
  5. Hej Octavianus!

    Här kommer ett meddelande från de morgonpigga 6-8:orna på Heliås. Vi ska invänta de som kommer med den sena bussen så att vi kan lösa detta. Johan Fertig har löst gåtan vem din morbror är - Julius Caesar. David Edenström har sagt att vi ska googla på Julius Caesars chiffer. Frida Andersson höll i ficklampan så att gamla fröken Anna kunde läsa ditt konstiga chiffer. Läsa förresten, det var omöjligt att läsa men snart så..... Robin F-F och Erika Öberg föreslog att vi skulle vända upp och ner på datorn för att kunna läsa det MEN....det gick inte alls....

    VI ÅTERKOMMER!!! Fröken Anna och hennes lärjungar....

    SvaraRadera
  6. Jag är mycket tacksam för er hjälp.
    Jag har inga problem med bokstäverna men det är några ord som jag inte förstår.Förklara
    Ficklampa
    Buss
    Lärljungar

    Octavianus

    SvaraRadera
  7. FICKLAMPA - en sorts fackla
    BUSS - en sorts vagn, med människor i, som inte dras av något djur
    LÄRJUNGAR - det kommer att födas en man vid namn Jesus i Betlehem, Judaland 14 år innan din död. De som lär och lever som Jesus kallas för lärjungar. Romarriket och du kom att betrakta honom som en stor fara då människor kallade honom för konung. Vår tideräkning startar i och med Jesu födelse. Han föddes för 2012 år sedan.

    Nu till ditt chiffer;

    För att få bort Antonius ifrån makten ska du utmana honom på ett sjöslag utanför Greklands västrakust. Det kommer att sluta med ond bråd död och seger för dig. Du kommer att få namnet Augustus som betyder den vördnadsvärde.
    Pax Romana - den romerska freden kommer att vara under ditt styre. Hör av dig om du har fler funderingar.

    Lärare Anna och hennes 23 lärjungar, Heliås

    SvaraRadera
  8. Tack så mycket för alla goda råd. Är ni den riktiga solguden Helios?
    Då ska jag offra till er.
    Jag skickade mitt bästa befälhavare Agrippa och vid ett sjöslag vid Actium
    besegrades Antonius . Det blev precis som ni sa men jag skonade hans liv.
    Förlusten blev nog för svår att ta ,för en halv månad sedan tog han livet av sig och dog i Kleopatras armar. Vad bra att min dröm om fred i romarriket
    blir verklighet. Jag skulle behöva hjälp med tideräkningen.
    Jag besegrade Antonius för nästan ett år sedan och halva min favoritmånad har gått. (Jag ska nog kalla den för mitt nya namn augusti i fortsättningen)
    det är en halv månad sedan Antonius dog.
    Kan ni tala om för mig vilket år det är?

    Augustus ( konstigt att byta namn så här , men det är säkrast att göra som gudarna vill)

    SvaraRadera
  9. hörru du övanför, det är 2012 om du tänker lite ;)köng;)

    SvaraRadera
  10. Jag förstår inte.
    Hölls slaget vid Actium 2011 e.kr?
    Varför har jag inte hört talas om den här
    Kristus. Anna och hennes lärljungar skrev att Jesus föddes och kan bara vara 14 år när jag dör.
    Vilket år enligt er tideräkning lever jag i?

    yours sincerely Octavianus

    SvaraRadera
  11. Vill du ha en gratis CD med pianimusik Octavianus?

    SvaraRadera
  12. Den andra dagen i den sjunde månaden, september, år 31 före Kristus besegrade du Antonius. Antonius tog sitt liv år 30 före Kristus. Vi ska ta reda på vilket år det är enligt din romerska tideräkning. För på din tid pratade man förstås inte om tiden i form av före - efter Kristi födelse. Du lever just nu i år 30 före Kristi födelse. Vi lever 2042 efter dig käre Octavianus. Salve Anna med lärljungar

    SvaraRadera
  13. Jag har idag offrat fyra oxar till er ära.
    Det känns bra att kunna ge något tillbaka för all hjälp
    jag fått.
    Den där Jesus verkar vara farlig för Rom.
    Därför har jag har givit Herodes, kungen i judeen order om en skattskrivning i slutet av året när Jesus föds.
    Då borde han hitta honom så han kan "försvinna".
    Men jag skulle behöva veta vad hans mor och far heter och ungefär hur gammal han är i slutet av året.
    Ni kommer bli belönade.
    Kejsar Augustus

    SvaraRadera
  14. Please don't kill jesus!!! ;'(

    SvaraRadera
  15. Jag förstår att ni inte vill att Jesus ska komma till skada.
    Jag har hört att Herodes tar sin uppgift på största allvar och letar nyfödda pojkar.
    Jag kan inte visa mig svag och ta tillbaks ordern.
    Men jag har skickat tre av mina bästa män , veteraner från mitt kavalleri.
    De är förklädda till herdar och har med sig gåvor.
    De kommer att varna och se till att inget händer honom så länge jag lever.
    Igår offrade jag till er ära , kakao en ny krydda från öst och en kärra apelsiner.
    Hoppas det smakar.
    Tack för all hjälp.

    Augustus

    SvaraRadera
  16. Hej Augustus!

    Nu har vi haft vårt prov om Romarriket. Vi hoppas att vi har fått rätt på alla Annas frågor. Nu kan vi inte hjälpa dig mer för nu är vi upptagna av annat. Det har varit en ära att få prata med dig Augustus. Idag när vi hade prov var din morbror Julius i vårt klassrum.
    Tack för att du offrade kakao och apelsiner till vår ära. Ditt offer dök upp i vår postlåda som romerska bågar. Julius bjöd på druvor.
    Salve August, den vördnadsvärde, Salve; Annas 23 lärljungar.

    Lärare Anna hälsar och tackar för att du hjälpt hennes lärljungar att lära om romarriket.

    SvaraRadera